tankar en lördagsmorgon

Det jag kan tacka alkoholhjälpens forum för är främst 2 saker: Att öva på att varje dag (i mitt fall fredag och lördag) vakna, och redan i sängen/duschen lova att idag skall vara en nykter dag. Jag bockar på 2 veckor av 3 dagar som jag har valt nykterhet istället för fylla. Check.
Den andra saken jag har fått är insikten om att jag är en smygdrickare av stora mått. Om jag skall dela upp mitt alkoholdrickande i före och efter jag började "stöddricka" under fester så minns jag inte ens när det vände. Det är därför jag ibland har tyckt att det är svårt att ta en after work med vissa människor som jag VET bara tar ett par glas på en fredagskväll, och håller tempot 1 glas /timmen. Jag vill gärna ta första vinet i 2 klunkar, SEN är jag redo för första glaset.

Ett tydligt exempel på detta var runt den 1/11, då jag och Pelle och barnen var i min hemstad hos mor & far på besök. Vi drack vin till middagen (mina föräldrar har aldrig varit berusade så jag ser det) och sedan satt vi och tittade på kort från en utlandsresa på datorn i vardagsrummet. Jag "gick och tog ett glas vatten" ibland krana krana "kollade om kylen var stängt" krana krana. Ni fattar. Jag drack många fler glas BiB-chardonnay än de andra. Vaknade vrålbakis och skulle umgås med mamma & pappa. I en miljö där det inte dricks mycket, och där man inte varit bakis sen studenttiden i Uppsala på 60-talet liksom.

Jag läser er och känner mig lite mallig att jag inte har ett dagligt sug. (Jag gillar inte att känna mig mallig, men det här är ett mycket ärligt forum, jag skriver inte det här för att folk ska älska mig, utan av andra skäl.)

Men då jag läser, och känner igen mig i stöddrickandet, skåphuttandet och smygsupandet, då vet jag att jag måste göra en förändring. Där bränner det till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0